اضطراب هستی در تئاتر اوژن یونسکو (کرگدن و شاه می میرد)

پایان نامه
چکیده

این پایان نامه بر اساس دو نمایشنامه ی کرگدن و شاه می میرد به بررسی اضطراب هستی در تئاتر اوژن یونسکو می پردازد. اوژن یونسکو یکی از نمایشنامه نویسانی است که امروزه آثار آنها در شمار پراجراترین نمایش ها محسوب می شود. آثار وی در حیطه ی تئاتر پوچی و نیز تئاتر پیشتاز قرار می گیرد. در میان نمایشنامه های او کرگدن وشاه می میرد جایگاه ویژه ای دارند. این دو نمایش به تنهایی می توانند در کنار هم بیان کامل محتوای آفرینش هنری یونسکو باشند. در این مطالعه نشان داده ایم که مولف، در این دو نمایشنامه، اضطراب هستی انسان در دنیا را نشان می دهد. علت این اضطراب مسئله ی مرگ است. در کرگدن مرگ نتیجه ی عدم رعایت اصول اخلاقی از جانب انسانهاست. در شاه می میرد به مرگ طبیعی پرداخته شده است. تنهایی قهرمان و فقدان فردگرایی این نگرانی را شدت می بخشند. به علاوه یونسکو در زمینه ی فرم نمایشی نظریه پرداز است. بنابراین باید در نظر داشت که برای نشان دادن نگرانی انسان در جهان، نویسنده هنر نمایشی جدیدی را ارائه می دهد. این هنر بر پایه ی اِعمال یک زبان نمایشی جدید و نوع جدیدی از تعهد است. به این ترتیب این تئاتر یک تئاتر جهانی می شود. در فصل های مختلف این تحقیق سعی کرده ایم این نکات را به طور مفصل شرح دهیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مرگ پادشاه و اشیاء در پادشاه می میرد اثر اوژن یونسکو

یونسکو،یکی از پیشتازان تئاتر نو، که تمام شالوده های سنتی را طرد می کند، می کوشد تا تشویش های انسانی را متجلی کند که تنها، از خود بیگانه، شی زده و ماشینی و غرق در تکنولوژی شده است. در تئاتر یونسکو، اشیاء یکی از وسوسه های دائمی نویسنده است و این امر غیبت خدا از عرصه زندگی، و خلاء مافوق الطبیعه را متجلی می سازد. در پادشاه می میرد، که کوششی است برای آموزش مرگ، یونسکو می کوشد تا مرگ را به ملموس تری...

بررسی تحول شخصیت برانژه در چهار اثر از اوزن یونسکو به نامهای پیاده در هوا، شاه می میرد،کرگدن و قاتل بی مزد و مواجب

برانژه شخصیت اصلی و ثابت در چهار نمایشنامه ی یونسکو با عنوان های کرگدن? شاه می میرد ، پیاده در هواو قاتل بی مزد و مواجب می باشد. در نمایشنامه های یونسکو همانند اسطوره ها، تحول به صورت تنزل از خوی انسانی به طبیعت حیوانی و نیز بازگشت از تمدن به طبیعت انجام می گیرد. در حقیقت این فرآیند تمدن را نیز واژگون می کند. مفهوم شخصیت که عنصر اصلی در نمایشنامه هاست، در تئاتر پیشرو به ویژه تئاتر یونسکو دچار ت...

15 صفحه اول

مسخ شخصیت در داستان مدرن(بازخوانی"کرگدن"اثر اوژن یونسکو و داستان های "گاو" و "موسرخه" نوشته ی غلامحسین ساعدی)

رنسانس، نه تنها فروپاشی قرون وسطا را در پی داشت، بلکه شیوه ی تفکر و دیدگاه بشر را نیز نسبت به جهان پیرامون و انسان دگرگون کرد. رنسانس که به دنبال خود عصر روشنگری سده ی هجده را به دنبال داشت زمینه ساز جهان و اندیشه ی مدرن بود. جریان مدرنیسم به نوبه ی خود، همراه با موج علمی و اندیشه ی سیاسی و تجربه گری هنری سده ی نوزدهم، ادراک بشر از واقعیت را در سده ی بیستم دگرگون کرد. اما این تحول موجی ناگهانی ...

15 صفحه اول

تأثیرتئاتر بکت و یونسکو بر تئاتر فرسی

اولین ارتباط ایرانیان با تئاترغربی زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان و فلاسفه با فن شعر ارسطو آشنا شدند. در اواسط قرن نوزدهم، سفرهای پادشاهان قاجار به فرانسه، موجب برقراری و گسترش روابط فرهنگی و ادبی بین دو کشور ایران و فرانسه شد و اولین سالن تئاتر به شیوه غربی در تهران احداث گردید. جایی که ترجمه­ها و اقتباس­هایی از نمایشنامه­های مولیر در آن به اجرا درآمدد. پس از این زمان اکثر آثار ادبی و هنری فرا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023